The Unmaking of Fascist Aesthetics - Salò (original e tradução)

Salò - Pier Paolo Pasolini (1975)

"What attracts Pasolini to Sade is his decoding of a priori concepts like normalcy, commonality, equivalence, and morality in order to expose these very concepts as themselves the real scandal, an outrageous emptiness — the unaccountable system of moral and economic isomorphism. This deconstruction of concepts that foster stable social identities causes the collapse of the three-tiered construction of the social apparatus bound by a social contract: first, the conscience and credulity with regard to a supreme being; second, the obligation to fellow man or civil society; and third, self-interest (Philosophy of the Bedroom, 308-310). And by subtracting the irrational (a priori) figures of God, good, moral, Sade vindictively unveils reason's own fatal strategy, its own nihilistic will to power that disassembles 'other' desire and reassembles desire as a mechanized destructive reaction compulsion. Driving this fatal strategy is the fusion of contradictions, authority that falsifies its own image and discourse, operating outside of the law upon which it derives its power, and acting out it's desire for pure control as a desire purely to defile. Salò presents both the outbreak of evils well as the victory over evil, the passing of transgression into law. This film visualizes the Baudrillardian paradigm of the simulated society where every subversion of the system merely promotes its deterrence, which in turn reinforces an insubstantial masquerade of public good. The decoding of this masquerade leads Pasolini to the Sadean axiom, the institutionalization of transgression (a fatal strategy). Within this axiom the law is presented as schizophrenic, speaking in the name of the father, the patria, the state in order to completely nullify the discourse of the father, the patria, the state — or at least reveal that these discourses are already bankrupt. This manifold law devours meaning, excreting itself in the form of abjection, which is defined by modern critics such as Julia Kristeva as 'any crime, since it draws attention to the fragility of the law.' Yet, in contrast to thinkers like Kristeva who specifically exclude Sade from the moral politics of abjection on the grounds that 'he who denies morality is not abject; there can be grandeur in amorality and even in crime that flaunts its disrespect for the law,' Pasolini proposes that the institutionalization of transgression or the aggrandizement of subversion disavows speculative discourses (like Kristeva's) that reserve for the strategy of subversion some sacred or moral purpose. Regardless whether abjection is aggrandized as the law (Sade) or an undermining of law (Kristeva), it conserves a notion of the host as a 'pure body' that can be defiled."

An excerpt from chapter 3 of The Unmaking of Fascist Aesthetics: Salò (A Fatal Strategy) - Kris Ravetto


Il Presidente / Salò - Pier Paolo Pasolini (1975)


"O que atrai Pasolini a Sade é sua decodificação de conceitos a priori como normalidade, uniformidade, equivalência e moralidade para expor esses conceitos em si mesmos como o verdadeiro escândalo, um vazio ultrajante - o impune sistema de isomorfismo moral e econômico. Essa destruição de conceitos que promovem identidades sociais estáveis causa o colapso da construção triuna do aparato social garantido por um contrato social: primeiro, a consciência e credulidade em relação a um ser supremo; segundo, a obrigação com o próximo ou com a sociedade civil; e terceiro, interesse próprio (Filosofia da Alcova, 308 - 310). E ao subtrair as figuras irracionais (a priori) de Deus, bem, moral, Sade vingativamente desvela a estratégia fatal da própria razão, sua própria vontade de poder niilista que desmonta 'outro' desejo e o remonta como uma destrutiva e mecanizada compulsão de reação. Dirigindo essa estratégia fatal está a fusão de contradições, autoridade que falsifica a própria imagem e discurso, operando fora da lei da qual deriva seu poder e manifestando seu desejo por puro controle como desejo por pura corrupção. Salò representa tanto a infestação dos males quanto a vitória sobre o mal, a passagem da transgressão para a lei. O filme visualiza o paradigma de Baudrillard de uma sociedade estimulada em que toda subversão do sistema meramente promove sua dissuasão, que por sua vez reforça o frágil disfarce do bem público. A decodificação desse disfarce leva Pasolini ao axioma Sadeano, a institucionalização da transgressão (uma estratégia fatal). Dentro deste axioma, a lei é apresentada como esquizofrênica, falando em nome do pai, da pátria, do estado - ou pelo menos revela que esses discursos já estão falidos. Essa múltipla lei devora o significado, excretando a si mesma como degradação, que é definida por críticos modernos como Julia Kristeva como 'qualquer crime, uma vez que chama atenção para a fragilidade da lei'. No entanto, em contraste com pensadores como Kristeva, que especificamente excluem Sade da política moral da degradação, sobre os fundamentos de que 'aquele que nega a moralidade não é abjeto; pode haver grandeza na amoralidade e até mesmo no crime que ostenta seu desrespeito pela lei,' Pasolini propõe que a institucionalização da transgressão ou o engrandecimento da subversão desaprovam discursos especulativos (como o de Kristeva) que reservam para a estratégia da subversão um propósito sagrado ou moral. Independente da degradação ser engrandecida como a lei (Sade) ou como um enfraquecimento da lei (Kristeva), ela conserva a noção do hospedeiro como um 'corpo puro' que pode ser corrompido."

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